Verbeelding kan je leren

Beelden komen van alle kanten op ons af. Voor ver-beelding is echter geen ruimte. Overprikkeling, burn-out: we hebben het, krijgen het, of kennen in ieder geval iemand die er flink last van heeft. We hollen van crisis naar crisis, van oorlog naar oorlog, in een wereld waar mensen tegenover elkaar staan en waar geen ruimte lijkt te zijn om je te verplaatsen in de ander.

In alle delen van onze maatschappij groeit de onverdraagzaamheid, sluiten de ‘bubbels’ zich af en is er altijd te weinig tijd om er echt iets aan te doen. Ondertussen gaan de zwakkeren onder ons er aan onderdoor en overschreeuwen de sterkeren hun eigen gevoelens. Levensbedreigende problemen, zoals de vernietiging van de aarde, blijven bestaan. Oorlogen komen steeds dichterbij. We sussen onszelf in slaap door de gordijnen dicht te trekken en achter de buis of in het scherm te kruipen. “Want wat kan ík er nou in mijn eentje aan doen?”

Natuurlijk kunnen we er wél iets aan doen. We kunnen een tegenbeweging mobiliseren. Een tegenbeweging die de vaardigheid en mogelijkheid heeft zowel in het kleine als in het grote, in het persoonlijke als in het algemene, een antwoord te geven op de grote en kleine vragen van onze tijd.

Het fundament voor die tegenbeweging is verbeeldingskracht. Verbeeldingskracht creëert ruimte om samen het leven te onderzoeken en om mogelijke antwoorden te vinden. Het geeft ruimte aan meerdere perspectieven en bewandelt paden die vastgeroeste ideeën en patronen openbreekt.

Verbeeldingskracht is een vaardigheid. Verbeeldingskracht kan je leren. Door het in een veilige omgeving te ervaren en te doen. De experts in verbeeldingskracht, kunst en kunstenaars, spelen daarbij een belangrijke rol. Die rol wordt echter te weinig gezien en ingezet. Een gemiste kans. Voor ons, voor onze kinderen en voor de wereld.

Wij stellen voor dat in 2030 op alle middelbare scholen in Nederland het vak ‘wereldverbeelding’ een verplicht onderdeel van het curriculum is. De kern van dit vak is dat kunst als verbeeldingskracht ingezet wordt om vragen van leerlingen, docenten en de wereld om ons heen te onderzoeken. Dit levert generaties aan mensen op die in alle gebieden waar zij terecht komen verbeeldingskracht in kunnen zetten om vooruit te komen.

Om dit mogelijk te maken, bouwen we de komende jaren aan een gemeenschap die de invulling van dit vak onderzoekt, zowel ‘op de vloer’ als in theorie, die de kansen, die het de maatschappij biedt, uitdraagt en die schooldirecties, beleidsmakers en politici overtuigt van de noodzaak.

Initiatiefnemer is de opleiding Theaterdocent Verkort van de Academie voor Theater&Dans in Amsterdam. Het DNA van deze opleiding is dat kunst ingezet kan en moet worden om een veilige en inclusieve samenleving te creëren, die antwoorden heeft op de problemen van deze tijd.

De eerste stap die we zetten is een pilot. Deze pilot werkt toe naar een Lecture Performance voor de Wethouder Onderwijs van de Gemeente Amsterdam en voor directies van middelbare scholen in Amsterdam. Deze Lecture Performance raakt zowel het hoofd als het hart en maakt duidelijk wat het belang is van verbeeldingskracht en van het vak wereldverbeelding binnen het middelbaar onderwijs. Het geeft een blik op de toekomst en biedt handvaten aan middelbare scholen hoe verbeeldingskracht ingezet kan worden. Een contextprogramma rondom deze lecture performance zet aan tot reflectie en vervolgstappen om het uiteindelijke doel te behalen.

We zoeken de volgende partners:

  • 4 middelbare scholen in Amsterdam (2 docenten, 2 leerlingen per school)

  • De opleiding Theaterdocent Verkort (4 docenten, 4 studenten)

  • Een theatergezelschap in Amsterdam (educatieafdeling)

  • Academie voor Theater & Dans (incl. lectoraat kunsteducatie).

Deze instellingen zetten zich als projectgroep minimaal 1 dag in de maand (totaal 6 dagen + presentaties) in om zowel op de vloer als in theorie het nieuwe vak te onderzoeken en de presentatie van de Lecture Performance voor te bereiden. Een delegatie van deze projectgroep neemt de projectleiding op zich.

We gaan het doen! Verbeelding kan je leren!