In een samenleving die steeds meer divers wordt en de noodzaak tot inclusief en empathisch denken groter, krijgt het vak van de theaterdocent steeds meer belang en staat het onder steeds meer spanning. De maatschappelijke gevoeligheden van het bespreekbaar maken van verschillende thema’s over de meerwaarde van kunst en cultuur in het onderwijs zijn daar voorbeelden van. De onvrede en de zoektocht naar meerwaarde hierover willen wij juist een stem geven. Zeker aan hen die geen platform hebben om zich te laten horen. Waar vindt de theaterdocent vaardigheden om met deze pittige situatie om te gaan?
Het is in de visie van Theaterdocent Verkort een fundamentele noodzaak om stil te staan bij de relaties die de theater docent opbouwt. Deze relaties hebben betrekking op meerdere intersecties (sociale klasse, gender, levensfase, etc.) en beïnvloeden verschillende samenwerkingsverbanden (mirco, meso, macro).
De gemeenschap van Theaterdocent Verkort bestaat expliciet uit mensen die meerdere perspectieven aandragen. Deze perspectieven worden tot onderdeel van het onderwijs gemaakt. Ook de praktijk zelf, zowel binnen- als buitenschools, is een ruim onderdeel. van ons onderwijs en zorgt voor een ontmoeting met een grote diversiteit aan mensen en perspectieven. Leren te navigeren, strategisch je positie bepalen zonder compassie en verbeeldingskracht te vergeten, is precies datgene waar aandacht aan gegeven wordt binnen het onderwijs.
Voor specifieke aandacht en vaardigheden is het vak Interpersoonlijk Sensitief ingericht. In dit vak werken we aan het verkrijgen van kennis en vaardigheden om beter te navigeren en professioneel om te gaan met thema’s als diversiteit, inclusie, intersectionaliteit, gender en antikoloniaal taalgebruik, uitsluitingsmechanismen, kansen(on)gelijkheid, norm-niet norm en privileges.