Negen onderwijsteams van mbo-scholen, hogescholen en universiteiten hebben op 27 juni de Nederlandse Onderwijspremie ontvangen uit handen van Robbert Dijkgraaf tijdens het ComeniusFestival. De Nederlandse Onderwijspremie van het NRO is de hoogste onderscheiding in het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs.
Het onderwijsproject LEREN MAKEN DELEN, een podium voor onderwijsvernieuwing (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en ArtEZ), geïnitieerd door Theaterdocent Verkort en Artisteducator in Theater & Film Zwolle, won de tweede prijs.
De docententeams ontvangen respectievelijk 1,2 miljoen euro, 800.000 euro of 500.000 euro waarmee zij hun projecten verder kunnen ontwikkelen. De prijs is ook bedoeld om docenten te stimuleren om te blijven werken aan onderwijsinnovatie en kennisdeling. Demissionair minister Robbert Dijkgraaf van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap reikte de prijzen uit tijdens het ComeniusFestival in Nieuwegein. Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) is verantwoordelijk voor de Nederlandse Onderwijspremie, die wordt bekostigd door het ministerie van OCW. Meer informatie over de projecten staat op Onderwijskennis.nl.
Uitslag van de hogeschoolteams:
Samenvatting uitslag:
Tweede plaats: LEREN MAKEN DELEN, een podium voor onderwijsvernieuwing (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) Het onderwijsteam van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en ArtEZ heeft samen met Leerpodium open source leeromgevingen opgezet voor studenten. Daarmee beoogt het onderwijsteam transities te stimuleren van onder andere centraal naar decentraal, van project- naar proces-denken en van hiërarchie naar gemeenschap binnen een netwerkgemeenschap. Het onderwijsinitiatief onderscheidt zich door de focus op het circulaire ontwerp en co-creatie op basis van open source, waarbij kennis en middelen in een toegankelijke leergemeenschap worden gedeeld. De commissie is positief over het onderwijsinitiatief LEREN MAKEN DELEN. Het project heeft impact binnen het onderwijsveld, aangezien veel kunstopleidingen, studenten en docenten gebruikmaken van de digitale leeromgeving. De commissie ziet een evidence-informed aanpak en is te spreken over de bottom-up ontwikkeling, waarbij community-vorming een belangrijk uitgangspunt is. Er is vertrouwen dat het diverse onderwijsteam ook in de toekomst een ambitieuze bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van nieuwe onderwijsinitiatieven.