ONDERZOEK

Docenten en studenten TdV onderzoeken binnen en buiten de opleiding het vak van de theaterdocent en onderwerpen die daarmee te maken hebben. Enkele relevante resultaten van deze onderzoeken worden via deze website gedeeld.

  • Blackman Y. (2024) Wederkerig leren in theateronderwijs. In deze kleinschalige studie is onderzocht hoe ontwikkelde ontwerpprincipes van sQuare toegepast kunnen worden in de module Praktijkstage Onderwijs van de Opleiding Theaterdocent

  • Jonge, Dorien, Jowi Schmitz, Moniek Merkx (2021) Eerste Hulp bij theater. Eerste hulp bij theater is hét boek voor iedereen die theater wil maken met kinderen en jongeren. Het helpt je in vier eenvoudige stappen een manier van denken, kijken en werken te ontwikkelen: Denken – maken – verzamelen – monteren. En dat zonder te verdwalen in bergen associaties en (kinder)ideeën.

  • Jonge, Dorien, Fred Wartna, Arno van Riet (…) No Guts No glory. Kunst in het hart van het onderwijs heeft als doel leerkrachten te inspireren en enthousiasmeren om meer met kunst in het onderwijs te doen. Het boek is uitverkocht.

  • Meyer, D. (2022) Eindevaluatie FLEXIBILISEER! THEATERDOCENT VERKORT! 2019 – 2022. Een onderzoek naar wat flexibel onderwijs betekent voor de opleiding Theaterdocent Verkort.

  • Meyer, D. (2023) Wij in wording: een analysemodel voor interculturele theaterprojecten. Amsterdam NL: Lectoraat Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Het analysemodel is een theoretisch onderbouwd hulpmiddel om dilemma’s binnen intercultureel theater te analyseren en om (onbewuste) cultureel bepaalde normen zichtbaar en bespreekbaar te maken.

  • Meyer, D. (2024) We zijn nog maar net begonnen. Een onderzoek naar de kennis over en ervaring met mensen met een handicap binnen de Academie voor Theater & Dans (Amsterdam)