Juni 2024

De Caribische Eilanden en Suriname hebben een HBO Opleiding Theaterdocent nodig die geworteld is in het land zelf en gebruik maakt van het aanwezige talent van (aankomende) theaterprofessionals. Met als doel om een beweging in gang te zetten die ervoor zorgt dat kunst en kunstbeleving nog meer dan nu het geval is een structurele plek in de samenleving krijgt.

De Caribische Eilanden en Suriname, hoe verschillend ook, vormen een samenleving met grote sociale en economische uitdagingen, met negatieve gevolgen van het koloniale verleden en met een grote ‘brain-drain’ van jonge mensen. Kunst en kunst-beleving kan een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van deze samenleving. Met name binnen het primair en voortgezet onderwijs kan hier op een structurele wijze aan gewerkt worden. Niet alleen voor de kunstbeleving zelf. Maar ook voor het ontwikkelen van een fundament voor burgerschap, voor een samenleving waar ieder tot diens recht kan komen en de ander niet een tegenstander maar een bondgenoot blijkt. Iedereen, ongeacht sociale of culturele achtergrond, wordt binnen het onderwijs bereikt. Deze kinderen en jongeren zijn het die de maatschappij van de toekomst gaan bouwen. Niet als acteur of danser, maar als arts, als verpleegster, bakker, it-er en autoverkoper. Zij zijn het die de maatschappij een stapje verder kunnen brengen. De matchingsregeling ‘Cultuureducatie met Kwaliteit’ toont dat dit ook vanuit de verschillende overheden ondersteund wordt. Helaas blijkt dat er in de Caribische Eilanden en Suriname te weinig geaccrediteerde theaterdocenten zijn om dit programma invulling te geven.

Nieuwe theaterdocent-opleiding

Samen met plaatselijke partners onderzoekt Theaterdocent Verkort de mogelijkheden voor een nieuwe plaatselijke opleiding. De vraag vanuit Suriname en de Caribische Eilanden is daarbij leidend.

Kenmerken van deze nieuwe theaterdocent-opleiding zijn:

  • Gebruik maken van en gebaseerd zijn op de vraagstukken en de verhalen van het Caribisch Gebied en Suriname

  • Werkt interdisciplinair

  • Hanteert een kunstbegrip waar de Westerse norm niet leidend is

  • Vindt plaats in het gebied zelf (en niet in Nederland) en in een gedeelde digitale ruimte (die wordt gedeeld met studenten in Nederland).

  • Speelt in op en maakt gebruik van het al aanwezige talent van (aankomende) theaterprofessionals

  • Speelt zich voor een groot gedeelte af binnen de praktijk van de studenten (onderwijs, buitenschoolse theaterpraktijk)

  • Organiseert gezamenlijke live-bijeenkomsten op verschillende locaties, afhankelijk van de woonplaats van de studenten, waardoor verplaatsingen tot een minimum worden beperkt

  • Ruimt een belangrijke plek in voor digitaal onderwijs

  • Kent geen financiële barrières (studiefinanciering)

  • Kent geen taalbarrières (Papiamento, Engels, Nederlands)

  • Maakt gebruik van de ervaring uit Nederland maar is zich terdege bewust van de gevolgen van de koloniale verhoudingen.

  • Leidt tot een geaccrediteerd Hbo-diploma